Всесвіт безмежний. У ньому багато яскравих зірок.
І одна з них - це ти! Унікальна, неповторна Людина!
Хто такий психолог?
Це звичайна людина, яка довго слухає клієнта після чого допомагає знайти вихід з різних ситуацій.
Це звичайна людина, яка довго слухає клієнта після чого допомагає знайти вихід з різних ситуацій.
З ким працює психолог?
Психолог працює зі здоровими людьми, які не почувають себе щасливими або мають труднощі у вирішенні проблем, у відношеннях з іншими або у досягненні бажаної мети.
У яких ситуаціях може допомогти психолог?
Психолог виступає певним дзеркалом, дає людині можливість побачити своє життя, проблеми збоку. Застосувати все те, що може допомогти звести містки між собою і собою, собою і людьми, соціумом.
Шляхи вирішення проблем закладені в самій людині, необхідно лише допомогти усвідомити їх.
Психолог працює зі здоровими людьми, які не почувають себе щасливими або мають труднощі у вирішенні проблем, у відношеннях з іншими або у досягненні бажаної мети.
У яких ситуаціях може допомогти психолог?
Психолог виступає певним дзеркалом, дає людині можливість побачити своє життя, проблеми збоку. Застосувати все те, що може допомогти звести містки між собою і собою, собою і людьми, соціумом.
Шляхи вирішення проблем закладені в самій людині, необхідно лише допомогти усвідомити їх.
Коли потрібно звертатися до психолога?
• Якщо проблема не розв'язується тривалий час;
• Якщо Ви знаєте, як розв'язати проблему, але вам все-таки потрібна допомога;
• якщо Вас щось тривожить в дитячій поведінці, але ви не можете зрозуміти причину;
• якщо Вам здається, що ваш малюк відстає у розвитку від своїх однолітків. Швидше за все Вам це лише здається. Але краще розставити всі крапки над «І» та не мучити дитину порівняннями з іншими дітьми.
• Якщо у Вас сімейні проблеми і це відбивається на дитині.
• Якщо проблема не розв'язується тривалий час;
• Якщо Ви знаєте, як розв'язати проблему, але вам все-таки потрібна допомога;
• якщо Вас щось тривожить в дитячій поведінці, але ви не можете зрозуміти причину;
• якщо Вам здається, що ваш малюк відстає у розвитку від своїх однолітків. Швидше за все Вам це лише здається. Але краще розставити всі крапки над «І» та не мучити дитину порівняннями з іншими дітьми.
• Якщо у Вас сімейні проблеми і це відбивається на дитині.
Міфи про психологію
При тому, що популярність всього, що пов'язано з психологією, величезна, існує велика кількість «популярної» літератури з психології. Але чи правильне наше уявлення про цю професію? Навіщо потрібні шкільні психологи? Майже у кожній школі є психолог. Але деякі учні про це навіть і не знають. А більшість тих, хто знають, все одно до них не ходять, навіть якщо і мають певні проблеми. То навіщо ж тоді все-таки потрібні шкільні психологи? В чому полягає робота шкільного психолога та які її особливості? Шкільні не займаються лікуванням дітей. Вони існують в основному для того, щоб вислухати проблему, надати допомогу у її вирішенні. Чи помічали ви, що коли комусь викажеш свої тривоги, то одразу й легше стає на душі. Для деяких роль "жилетки", у яку можна виплакатись, виконують друзі чи батьки. Але ж бувають такі ситуації, що соромно або незручно розповісти мамі, а подруга потрібної поради не дасть, адже сама не має життєвого досвіду. В таких випадках допомагає психолог. Він у жодному разі не має права розголошувати інформацію, яку розповів учень. Лише у крайньому випадку може поговорити з батьками. Також шкільні психологи багато проводять різних досліджень (пам'ять, увага, мислення, темперамент, характер, профорієнтація). Крім цього, в деяких школах вони ведуть факультативи з психології та виступають кураторами курсових робіт та МАН. Психолог - це теж не зовсім те, що показують у фільмах, особливо американських. Розвіємо ряд міфів про психологію, що існують у суспільстві. В деяких школах ставлення дітей до психологів дуже дивне. Так, якщо однокласник відвідує психолога, то його починають вважати ненормальним, божевільним, дражнити психом. Це тому, що діти мало обізнані у тому, чим займаються психологи, тому і вигадують різноманітні міфи.
Міф 1
Психолог так чи інакше має справу з «ненормальним» людьми. Нормальна, здорова людина до психолога не піде.
Один із найпопулярніших міфів. Перш за все, психолог за визначенням має справу зі здоровими людьми, що мають ті чи інші труднощі, проблеми. З психічними відхиленнями має справу лікар, психіатр. Це медична спеціалізація. Психолог же не має медичної освіти і навіть не має права лікувати. Що стосується поділу психолог і психотерапевт, то він не настільки очевидний. Однак можна сказати, що психотерапевт має справу з більш складними випадками, глибокими психологічними травмами, особистісними проблемами. Психотерапія припускає більш глибоку і тривалу роботу, в ході якої досить суттєво може змінитися внутрішній світ клієнта. Психолог же консультує, розбирається з приватними випадками, дає рекомендації (наприклад, психолог разом з клієнтом може напрацювати список прийомів, які допомагають розслабитися або, навпаки, зосередитися і т.п.).
Один із найпопулярніших міфів. Перш за все, психолог за визначенням має справу зі здоровими людьми, що мають ті чи інші труднощі, проблеми. З психічними відхиленнями має справу лікар, психіатр. Це медична спеціалізація. Психолог же не має медичної освіти і навіть не має права лікувати. Що стосується поділу психолог і психотерапевт, то він не настільки очевидний. Однак можна сказати, що психотерапевт має справу з більш складними випадками, глибокими психологічними травмами, особистісними проблемами. Психотерапія припускає більш глибоку і тривалу роботу, в ході якої досить суттєво може змінитися внутрішній світ клієнта. Психолог же консультує, розбирається з приватними випадками, дає рекомендації (наприклад, психолог разом з клієнтом може напрацювати список прийомів, які допомагають розслабитися або, навпаки, зосередитися і т.п.).
Міф 2
Завдання психолога - якомога швидше розібратися в проблемі клієнта, дати правильну пораду, а для цього він, звичайно, повинен володіти великим життєвим досвідом.
Якоюсь мірою це теж залежить від підходу, в якому працює психолог, але все ж таки можна стверджувати, що завдання психолога - не давати поради. Взагалі, психолог не повинен розібратися в проблемі клієнта і вирішити її. Він повинен допомогти людині, створити умови, щоб вона сама це зробила - розібралася, прийняла рішення. Ніхто краще самої людини не може знати найкраще рішення своєї проблеми, але йому занадто багато що заважає знайти його. Ось і завдання фахівця - створити оптимальні умови для роботи клієнта з самим собою. А робота ця непроста.
Якоюсь мірою це теж залежить від підходу, в якому працює психолог, але все ж таки можна стверджувати, що завдання психолога - не давати поради. Взагалі, психолог не повинен розібратися в проблемі клієнта і вирішити її. Він повинен допомогти людині, створити умови, щоб вона сама це зробила - розібралася, прийняла рішення. Ніхто краще самої людини не може знати найкраще рішення своєї проблеми, але йому занадто багато що заважає знайти його. Ось і завдання фахівця - створити оптимальні умови для роботи клієнта з самим собою. А робота ця непроста.
Міф 3
Хороший психолог після недовгого спілкування складає психологічний портрет співрозмовника.
Завдання психолога - не розібратися в житті клієнта, а допомогти йому самому розібратися у своєму житті. Тому у нього просто немає такої задачі - якось визначити проблему клієнта або тип його особистості. Таке навішування ярликів, можна навіть сказати, видає як раз не найкращого спеціаліста. Адже саме по собі віднесення людини до того чи іншого типу або визначення якогось рівня мало що дає для вирішення реальної проблеми. Та й не треба плутати психолога з ясновидцем. Часто психологи чують такі прохання: бачиш людину в перший-другий раз, а вона, дізнавшись про професію психолога, просить розповісти про неї.
Завдання психолога - не розібратися в житті клієнта, а допомогти йому самому розібратися у своєму житті. Тому у нього просто немає такої задачі - якось визначити проблему клієнта або тип його особистості. Таке навішування ярликів, можна навіть сказати, видає як раз не найкращого спеціаліста. Адже саме по собі віднесення людини до того чи іншого типу або визначення якогось рівня мало що дає для вирішення реальної проблеми. Та й не треба плутати психолога з ясновидцем. Часто психологи чують такі прохання: бачиш людину в перший-другий раз, а вона, дізнавшись про професію психолога, просить розповісти про неї.
Міф 4
Кожна людина - психолог, тільки у деяких є диплом, а у деяких немає.
Якщо вважати розмови по душам на кухні психологічної допомогою - то може бути... І, напевно, у бесіді хороших друзів є елементи психологічної роботи. Якщо це, звичайно, не поради типу «подруга краще знає». Однак специфіка роботи спеціаліста в тому, що він робить це усвідомлено, більш глибоко розуміє відбуваються процеси під час взаємодії, а значить - керує цим процесом. У цьому сенсі робота його більш ефективна, професійна.
Якщо вважати розмови по душам на кухні психологічної допомогою - то може бути... І, напевно, у бесіді хороших друзів є елементи психологічної роботи. Якщо це, звичайно, не поради типу «подруга краще знає». Однак специфіка роботи спеціаліста в тому, що він робить це усвідомлено, більш глибоко розуміє відбуваються процеси під час взаємодії, а значить - керує цим процесом. У цьому сенсі робота його більш ефективна, професійна.
Методи саморегуляції в умовах стресу
Релаксація - це
метод, з допомогою якого можна частково або повністю позбутися фізичного або
психічного напруження.
Зрозуміло, вона не розв'яже всіх проблем, але
значною мірою послабить їхній вплив на організм, що є дуже важливим.
Опановувати методи релаксації потрібно не тоді,
коли, як кажуть, «смажений півень клюне», а завчасно. Тож скористайтесь
наведеними вправами і правилами.
Вправи
1. Сидіть спокійно близько двох хвилин, очі заплющені.
Уявіть приміщення, в якому знаходитесь. Спочатку спробуйте обійти подумки всю
кімнату (уздовж стін), а потім пересувайтесь по всьому периметру тіла — від
голови до п'ят і назад.
2. Уважно стежте за диханням, дихайте носом. Зосередьтеся
на своєму спокійному подиху упродовж 1-2 хвилин (немовби уп'явшись в одну
точку). Спробуйте не думати ні про що інше.
3. Зробіть неглибокий вдих і на мить затримайте подих.
Одночасно різко напружте всі м'язи на кілька секунд, намагаючись відчути
напруження в усьому тілі. На видиху розслабтеся. Повторіть тричі.
4. Зробіть глибокий вдих і затримайте подих — грудні
м'язи напружені. Відчуйте це напруження, а потім зробіть різкий видих,
розслабте грудну клітку, повторіть тричі.
5. Злегка підніміть обидві руки, розчепіривши пальці
якомога ширше начебто граєте на піаніно, намагайтеся охопити якомога більшу
кількість клавіш. Фіксуйте це положення пальців упродовж декількох секунд,
намагаючись відчути напруження. Потім розслабтеся, руки вільно опустіть на
коліна. Повторіть тричі.
Правила самоорганізації уваги під час підготовки до іспитів
Правило І. Заздалегідь розплануйте свій
час, щоб у години занять ніщо не відволікало вас.
Правило II. Розпочинаючи
роботу, завчасно організуйте своє робоче місце.
Правило III. Приступаючи
до занять, максимально мобілізуйте свою волю, покиньте усі зайві думки.
Найкращий спосіб — попередній перегляд матеріалу, складання плану майбутньої
роботи.
Правило IV. Стійкість
уваги багато в чому залежить від того, наскільки добре ви розумієте
досліджуваний матеріал (розуміння значною мірою ґрунтується на знанні
попередніх розділів програми).
Правило V. Якщо
зосередити увагу на навчальному матеріалі заважають хвилювання, тривога у
зв'язку з майбутнім іспитом, сторонні думки, то займіться конспектуванням або
читанням досліджуваного матеріалу вголос. Після того, як вам удасться
зосередити увагу, можна читати «про себе».
Правило VI. Чергуйте
читання з переказуванням, розв'язанням завдань, тому що це попереджає виникнення
психічного стану монотонності, за якого стійкість уваги знижується. Однак така
зміна не повинна бути занадто частою: це призводить до зайвої суєти,
поверхневого сприйняття навчального матеріалу.
Правило VII. Якщо під
час читання ви раптом усвідомили, що на якийсь час «відключилися», змусьте себе
негайно повернутися до того місця, де відбулося відключення. Визначити його
досить легко: весь попередній текст під час повторного читання сприйматиметься
як незнайомий. Обов'язкові повернення не тільки забезпечать освоєння
сприйманого матеріалу, але й сприятимуть підвищенню загальної стійкості уваги.
Правило VIII. Не
забувайте про гігієну розумової праці, оптимальне освітлення та температуру.
Раціональні прийоми запам'ятовування
Мала мнемотехніка:
1) запам'ятовування перед сном, у стані
розслаблення, або після сну, відпочинку;
2) «не за один раз»: значну роль
відіграє повторення (через 2-3 дні);
3) чергувати сприйняття та відтворення;
4) сенсорна (почуттєва) опора — допоміжні прийоми:
Ø вузлики на пам'ять,
Ø підкреслення, асоціювання із предметами;
5) зумовлювання, воно може бути:
Ø ситуативним (учіть у тих самих умовах),
Ø ритмічним (учіть в тому самому темпі),
Ø емоційним (під музику);
6) емоційне налаштування на
роботу (продуктивність пам'яті зростає);
7) вербалізація образів
(проказування, порівняння).
Велика мнемотехніка:
1) версифікація (запам'ятовування у
віршах);
2) кріптографування
(перекодування);
3) виділення логічних структур (що
головне, у чому суть);
4) відокремлення знання від незнання;
5) естетичне (гарне) запам'ятовується
краще;
6) дидактичний прийом (вивчили розділ,
придумали завдання).
Правила збереження знань:
Ø виділіть те, що потрібно запам'ятати;
Ø облиште сторонні думки, зосередьтеся на тому, що треба запам'ятати;
Ø виділіть в об'єктах головне і другорядне, знайдіть зв'язки між об'єктами,
використайте мнемотехніку;
Ø у складному матеріалі обов'язково виділяйте значеннєві віхи; ураховуйте
свій тип пам'яті;
Ø систематично повторюйте та відтворюйте матеріал, який запам'ятали;
Ø не змішуйте пізнавання та відтворення;
Ø у разі виникнення утруднень згадайте обстановку завчання, просувайтеся
від окремого факту до системи або від більш загальних знань, необхідних цієї
миті.
Напередодні іспиту:
Ø Один день перед іспитом присвятіть тому, щоб знову повторити всі плани
відповідей. Не повторюйте білети один за одним, краще напишіть номера на
аркушах і тягніть, як на іспитах. Щоразу, перш ніж відповісти на запитання
білета, згадайте та запишіть план відповіді. Якщо це вийшло легко, можете не
розповідати — це питання ви знаєте добре. Відомо, що голос, поза, жестикуляція
не тільки «видають» стан людини, але за принципом зворотного зв'язку здатні
впливати на нього. Прибравши впевнену позу, починаючи говорити спокійним і
впевненим голосом, ви стаєте спокійнішим і впевненішим;
Ø Якщо ви хвилюєтеся, то безпосередньо напередодні іспиту уявіть
ситуацію екзамену в усіх фарбах, з усіма своїми почуттями, переживаннями,
«страшними думками». Спочатку ви уявляєте, як у вас тремтять руки або пересихає
у горлі, у голові — жодної думки. Ви тягнете білет, сідаєте на місце або
читаєте завдання на дошці під час письмового іспиту... і страх зникає, ви
зосереджуєтесь і починаєте спокійно готуватися до відповіді або виконувати
завдання, потім підходите до екзаменаційній комісії та відповідаєте на всі
запитання (якщо ви взагалі не відчуваєте страху перед іспитом, то не треба
його й уявляти собі);
Ø Дорогою на іспит не зашкодить просто перегорнути сторінки
підручника.
Під час іспиту:
Ø Починайте готуватися з того питання, виконувати те завдання, яке є
для вас легшим;
Ø Напишіть орієнтовний план відповіді на окремому аркуші паперу.
Пишіть навіть те, що може спочатку здатися непотрібним, це допоможе під час
письма пригадати ще якісь факти. Якщо вам удасться це зробити, ви
заспокоюєтесь, голова працюватиме ясніше та чіткіше, тепер вашу енергію можна
спрямувати на відповідь;
Ø Складання невеликого плану забере хвилин 20 - 25. Прикріпіть аркуш
із планом до екзаменаційного аркуша, і екзаменатор побачить, що у вас
методичний склад розуму;
Ø За можливості сформулюйте коротку відповідь на запитання в першому
ж реченні. Ви продемонструєте екзаменатору, що зміст запитання для вас
зрозумілий;
Ø Якщо запитання складається з декількох частин, назвіть кожну з них
і підкресліть підзаголовки. Екзаменатор побачить, що вам є, що сказати за
кожним пунктом;
Ø Вашу роботу буде легко читати й робити в ній позначки, якщо почерк
чіткий і зрозумілий;
Ø Якщо ви говорите про гіпотези або включаєте у свою відповіді, дати
тих або інших подій, підкресліть їх: знання дат відразу буде відзначено
екзаменатором;
Ø Упевніться, що в готовій відповіді є вступ, основна частина та висновок.
Тактика відповіді:
Ø Прочитати весь білет до кінця;
Ø Оцінити, який пункт є для вас найлегшим;
Ø Намітити послідовність розв'язання завдань за принципом від простішого
до найскладнішого;
Ø Якщо завдання виявилося складнішим, ніж ви вважали, переходьте до
наступного. Виконавши інше завдання, можна повернутися до першого;
Ø Стежте за часом, відведеним вами на розв'язання кожного пункту;
Ø Якщо залишається зайвий час, не кваптеся підводитись. На письмовому
іспиті витратьте цей час на перевірку, на усному — послухайте, про що запитує
викладач: запитання повторюються.
Шпаргалки корисні, якщо дотримуються дві умови:
Ø шпаргалки повинні бути написані самим учнем;
Ø діставати шпаргалку є сенс тоді, коли ви не знаєте взагалі нічого.
Не рекомендуємо користуватися шпаргалками: ризик занадто великий, тому що
«незасвіченими» залишаються не більше 30% шпаргалок.
Немає коментарів:
Дописати коментар